PROCESS2
14.漆 上 げ(うるしあげ)URUSHIAGE
顔の部分の微妙な凹凸を、漆で盛り上げる。Apply lacquer to the part where the subtle and neat work is needed such as face.
15.銀上げ(1)(ぎんあげ)GINAGE(1)
より細かい粒子の銀を使って炭粉上げで用いた手法により顔の部分を形成していく。Apply finer silver powder to form the part of the faces.
16.銀上げ(2)(ぎんあげ)GINAGE(2)
細部の調整をする。Elaborate the subtle parts.
17.粉 固 め(ふんがため)FUNGATAME
18.銀 研 き(ぎんとぎ)GINTOGI
19.粉 蒔 き(ふんまき)FUNMAKI
地塗りが乾かないうちに、金、銀粉を蒔き付着させる。 粗密に蒔き分け、階調を表現する。Scatter gold and silver powder while the lacquered surface is wet. It is important to scatter NOT evenly to have artistic expressions of the design.
20.塗り込み(1)(ぬりこみ)NURIKOMI(1)
粉蒔き乾燥後、色漆を塗り込み固着させる。
Apply colored lacquer after it is dry.
21.塗り込み(2)(ぬりこみ)NURIKOMI(2)
色漆で塗りこまなかった部分は透漆で塗りこむ。Apply transparent lacquer where the colored one has not been coated.
22.研き出し(とぎだし)
TOGIDASHI
研炭、水ペーパーなどで、金、銀粉の研摩面が現われるまで研ぎ出す。Polish it with whet-charcoal or wet paper until the layer with gold and silver appears.
23.平 文(ひょうもん)HYOUMON
後光の部分に平目金を漆で貼り付けていく。Paste gold leaves on the parts of halos.
24.付描き(1)(つけがき)TSUKEGAKI(1)
上描きの細線を漆で描き、平粉を蒔く。 乾燥後、摺り漆をほどこし固着させる。Draw in detail with lacquer, and then scatter fine powder. After drying it, polish it with cotton contained lacquer sap.
25.付描き(2)(つけがき)TSUKEGAKI(2)
さらに細部にわたって描き込みをする。Draw more in detail with lacquer.
26.付描き(3)(つけがき)TSUKEGAKI(3)
前工程の漆で描いたあと粉蒔きをした状態。FUNMAKI-process has been done after finishing the previous TSUKEGAKI-process with lacquer.
27.仕上げ(しあげ)
SHIAGE

付け描きの部分を透漆で覆う。Coat the surface with transparent lacquer.
28.摺 漆(すりうるし)SURIURUSHI
希釈した生漆を脱脂綿で摺り込む。 研ぎ出し工程、胴擦り、付描、磨き工程などの時、適宜おこなう。Polish with absorbent cotton contained thinned lacquer sap. This process should be done among basic polishing, drawing in detail and whole polishing processes.
29.呂色磨き(ろいろみがき)ROIROMIGAKI
最後に全体の艶出しをおこなう。 摺漆をほどこし乾燥後、菜種油に角粉をつけて磨きあげる。Lastly, polish in order to make the whole lacquered surface shine. Traditionally this process has been done using rapeseed oil and powdered horn
BACK